Geef me de vijf

geef me de vijfGeef me de vijf is een methode ontwikkeld door Colette de Bruin die leert: begrijpen wat het inhoud om autistisch te zijn; autisme en de kenmerken hiervan te herkennen en wat mensen met autisme nodig hebben van ons als opvoeders, leerkrachten en begeleiders. Deze methode wordt omschreven in het gelijknamige boek en er worden lezingen en cursussen gegeven.  Ik zou iedereen die met autisme te maken heeft in zijn omgeving aan willen raden het boek te lezen en indien mogelijk een themadag bij te wonen. Het boek is geschreven in begrijpelijke taal en dus voor iedereen geschikt. De methode is erg praktijkgericht en dagelijks toe te passen op school of in het gezin.

Hierboven zie je “De Vijf” afgebeeld, vijf vragen die volgens de methode beantwoord moeten zijn voordat iemand met autisme tot de gewenste actie kan overgaan. De vijf vragen zijn visueel gemaakt in de vorm van een puzzel die de puzzel voor moet stellen die iemand met autisme vele keren per dag in zijn hoofd moet maken. Korte greep uit begrippen die aan de orde komen:

  1. Autibril: Proberen de wereld te beleven als een persoon met autisme. Pas als jebegrijpt hoe anders alledaagse dingen zijn met autisme kunnen we hierop de juiste manier op reageren.

    Colette de Bruin

  2. Auticomunicatie: Onze communicatie zit vol met elementen, humor, sarcasme beeldspraak, enz. waar iemand met autisme maar weinig van begrijpt. Door duidelijke, heldere en concrete communicatie te gebruiken maken we onszelf weer begrijpelijk.
  3. Ketting van taken: Aaneengesloten serie met taken die duidelijk zijn “op de vijf” die vooraf duidelijk kenbaar is.
  4. Kliertijd: Niet ingevulde tijd wordt meestal ingevuld met ongewenst gedrag in een wanhopige poging deze leegte (drijfzand) op te vullen.
  5. Punthoofd: term die word gebruikt om aan te geven dat er sprake is van overprikkeling.
  6. Visualiseren: Omdat mensen met autisme beelddenkers zijn zegt een plaatje meer dan woorden. Bovendien is een beeld vaak concreter dan taal.

Geef me de vijf is een eenvoudige maar uiterst doeltreffende methode om mensen met autisme te begeleiden die echt door iedereen gebruikt kan worden. Bovendien is de methode overal toepasbaar tot aan de rij voor de kassa aan toe. Daarbij werkt de methode, voor zover wij hebben kunnen beoordelen, altijd.

Ketting van taken

Ketting van taken

Binnen Xperience hebben we de basis- en vervolgtraining gevolgd en volgend jaar staat een opfriscursus gepland. Van tijdelijke en nieuwe medewerkers verwachten we dat ze minimaal het boek gelezen hebben en bereid zijn op den duur de cursus te volgen. Ouders, leerkrachten en hulpverleners kunnen wij deze cursus van harte aanbevelen.

 

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.

One Response to Geef me de vijf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>